Frihet och ansvar

Något som jag och de flesta andra som gick på Fridaskolan innan vi började på gymnasiet har märkt är att vi har fått en fritid. Äntligen kan vi ämna våra eftermiddagar till annat än områdesarbete liksom.

Såhär var det på Fridaskolan, vi hade tre så kallade "områden" per år, och i dessa områden får man en stor uppgift och några små som man ska koppla till detta område då. Jag gick ju bara på fridaskolan i ett år, och de områdena vi hade var "Min lägenhet ser ut som big bang" (då vi skulle planera vår första lägenhet, skriva en uppsats om big bang, skriva om matematikens betydelse för samhälle och kultur, skriva en månadskalkyl och lite annat), sen hade vi "NO problem" (vi hade uppgifter om vatten, olja och andra saker, det här var för övrigt ett testområde där våra lärare provade en ny pedagogik), sen sist men långt ifrån minst "Dit och tillbaka igen - en tidsresa genom europa", det var nog det roligaste och jobbigaste området, vi skulle skriva om andra världskriget in och utvändigt, hur det stod till i våra moderna språkländer under den tiden och massa annat, en vanlig uppsats låg på 20 sidor, min blev 16, en annan låg på 74. Hur jobbigt som hellst, men det var väldigt intressant, sen får man ju inte glömma klassresan vi gjorde till Polen där vi hälsade på i Auscwitch (stavning?).

Hur som hellst så när det var område så hade man ingen fritid, men vi får skylla oss själva, vi kunde gjort skiten i skolan men det blev inte så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0