Söndag, älskade Söndag

Noooooot, jag hatar söndagar. Det är den långsammaste dagen i veckan fan. Iallafall, jag har inget liv och ska delge mig av fakta om Söndagen, TJOHO! Faktajohn är i farten! :D

Söndag kommer efter lördag och före måndag. I den svenska almanackan är söndag numera veckans sjunde och sista dag, sedan detta blev internationell standard 1972, men i både traditionell judisk och kristen tideräkning är den däremot veckans första dag. Söndag är uppkallat efter den fornnordiska solgudinnan som heter Sol ironiskt nog.

Solen är världens mest dyrkade och respekterade objekt, men det är rätt förståeligt eftersom den kommer och räddar människan från nattens mörka, kalla och farliga väsen och ger värme, ljus och säkerhet. Utan den förstod folket att skörderna inte skulle växa och livet på planeten skulle inte överleva.

Utan att gå in för djupt på detta (på fullaste allvar, jag kan snacka om astrologi i timmar) så kan jag tipsa er om att se Zeitgeist. Den handlar om väldigt mycket intressant, bland annat solen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0