Kul att jag får ge blod

Jag ligger kvar i sängen just nu och slösurfar lite då jag nu klickade mig in på en sida där det var ett debattinlägg om att män som har haft sex med andra män inte får ge blod.

Anledningarna till att man inte får ge blod är:
Om du har HIV.
Om du har använt dopningsmedel eller tillväxthormon.
Om du har haft sex inom de senaste tre månaderna, med en ny partner.
Om du har injicerat narkotika i ditt blod.
Om du är man och någonsin haft sexuell kontakt med en annan man.

Det betyder alltså att om jag nu skulle vilja donera blod så får jag inte det, däremot för homosexuella tjejer göra det. Jag googlade lite och hittade det här, från en faq:

Varför får homosexuella män inte ge blod? Det borde väl vara tillåtet eftersom allt blod testas?
Det finns inget förbud för homosexuella att lämna blod, det vill säga läggningen som sådan utgör inte hinder för blodgivning. Ingenstans i socialstyrelsens regelverk för blodgivning eller i blodcentralernas informationsmaterial står ordet "homosexuell". 
    Däremot tillåts inte en man som haft sex med en annan man att lämna blod (oavsett om han betraktar sig som homosexuell eller ej). 
    Viktigaste orsaken till regeln är att risken för HIV-smitta vid sex mellan män i Sverige fortfarande är hög: 130 av 500 nysmittade med HIV under 2007 fick smittan via sex med annan man. Det är en kraftig ökning jämfört med år 1999 då siffran var cirka 50. Enligt svensk statistik är risken för HIV-smitta för män som har sex med andra män, även om den är liten, mångdubbelt större än för personer som har sexuellt umgänge endast heterosexuellt. 
    Förutom att blodet testas på olika sätt (vilket tyvärr inte medför 100 procents säkerhet) har sedan länge personer som löper stor risk att ådra sig allvarlig infektionssjukdom som kan överföras med blod, inte tillåtits bli blodgivare. Detta gäller inte enbart man som haft sex med annan man, utan även exempelvis den som utanför sjukvården någon gång injicerat sig med droger, anabola steroider eller annat preparat samt den som erbjudit sex i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning.

När jag läste detta blev jag glad. Men aja, screw de som behöver blod säger jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0